Посилення ролі громадянського суспільства в боротьбі з корупційними злочинами
22.04.2015 року Верховна Рада України прийняла в першому читані Проект Закону «Про про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення ролі громадянського суспільства в боротьбі з корупційними злочинами».
Даним Законопроектом планується запровадити інститут громадського обвинувачення в сфері службових злочинів з ознаками корупційних діянь.
Зміни передбачають, що громадським обвинувачем може бути фізична або юридична особа, яка безпосередньо є потерпілою від кримінального правопорушення або якій стало відомо про вчинення щодо інших осіб кримінального правопорушення, щодо якого цим Кодексом допускається кримінальне провадження у формі громадського обвинувачення, та яка подала слідчому, прокурору заяву, повідомлення про вчинення відповідного кримінального правопорушення та заяву про проведення кримінального провадження у формі громадського обвинувачення. Громадським обвинувачем може виступати громадське об’єднання. Громадським обвинувачем може бути потерпілий. Громадським обвинувачем не може бути особа, яка за своєю посадою зобов’язана виявляти і розслідувати кримінальні та інші правопорушення, вести боротьбу зі злочинністю.
Права та обов’язки громадського обвинувача виникають у особи з моменту подання нею слідчому, прокурору заяви, повідомлення про вчинення відповідного кримінального правопорушення, щодо якого цим Кодексом допускається кримінальне провадження у формі громадського обвинувачення та заяви про проведення кримінального провадження у формі громадського обвинувачення.
Пропонується надати право громадському обвинувачу використовувати спеціальні технічні засоби негласного отримання інформації. При цьому отримані таким способом докази при будь-яких умовах повинні визнаватися допустимими.
Законопроектом пропонується декриміналізувати такі діяння, як контрабанда спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації та незаконні придбання, збут або використання спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації, а також виключити статтю, якою передбачається адміністративна відповідальність за незаконне зберігання спеціальних технічних засобів негласного отримання інформації, з одночасним внесенням відповідних змін до ст.15 КУпАП.